Sporten vergt veel van het (sport)lichaam. Optimale brandstoffen en bouwstoffen zijn een pre.
Niet alleen om tijdens de training of wedstrijd optimaal te kunnen presteren, maar ook daarna om te kunnen herstellen.

Voeding is hiermee een belangrijke puzzel en niet alleen per type sport maar ook per persoon anders. Ieder lijf heeft tenslotte andere behoeftes! Tevens is de voeding afhankelijk van de hulpvraag.

Een juiste voeding, aangepast op jou als persoon, voorkom je diverse klachten zoals blessures, verminderde weerstand, vermoeidheid, maag- darmproblemen en nog veel meer.
Ook kan voeding een cruciale rol spelen in het herstel van diverse blessures.
Bij Veel Beter Voeding helpen we je om je voeding beter in kaart te brengen. We kijken naar je huidige patroon en wat je doelen zijn. We doen testen (zowel 0-metingen als hertesten) en kunnen je progressie goed monitoren.
Zo kunnen we verschillende aspecten van je voeding aanpakken, ongeacht wat je hulpvraag is.

We letten op de kleine details en pushen door totdat jij die ene 100ste van een seconde sneller en sterker bent dan je tegenstander.

EXPERTISE

Voor onderstaande gebieden kun je heel goed terecht bij ons in de praktijk.

Voeding bij herstel van een blessure
Een blessure is al vervelend genoeg! Maar wist je dat voeding een cruciale rol speelt bij iedere fase van genezing?
Voeding kan namelijk bijdragen aan een sterker en sneller herstel van je blessure. Zo snel mogelijk na het ontstaan, wordt er gekeken naar de ernst en gradatie van de blessure.
Dit gebeurd samen met een van de fysiotherapeuten (of sportarts), waarna we gezamenlijk een passend behandeltraject maken. Zo weet jij precies wat je kan verwachten van je herstel én het team om je heen.

Team- en spelsporten
In de praktijk begeleiden we niet alleen individuele sporters maar ook teams (onder andere Volleybal Dames, 3×3 Basketbal Dames, verschillende CTO Amsterdam teams en verschillende RTC teams).
Periodiseren van voeding per seizoen en training staan hierin centraal voor zowel de individuele sporter als voor het team. Zo kan je het hele seizoen fit
blijven en pieken wanneer het nodig is.

Duursporten
Duursport vergt een heel andere voedingsaanpak dan kortere inspanningen.
Je hebt te maken met een maximale voorraad aan brandstoffen waarbij je een passend plan moet maken voor je inname voor onderweg.
Aan de hand van jouw doelen en trainingsshema’s gaan we aan de slag.

Shorttrack
Explosiviteit en lichaamssamenstelling zijn bij een sport als shorttrack doorgaans doorslaggevend voor een maximale prestatie. De juiste ondersteuning van voeding is dus van groot belang.

Pre- of postoperatief
Voeding is een belangrijk onderwerp wanneer je je lijf goed wilt voorbereiden op een operatie. Punten als spiermassa, voedingsstatus en weerstand zijn hierbij belangrijk.
Door hierop in te spelen verklein je de kans op infecties of eventuele andere complicaties. Hoe sterker je de operatie ingaat, hoe sterker je er over het algemeen weer uitkomt.

Josette van Toor is onderdeel van Veel Beter.

Klik hier om naar de website van Veel Beter te gaan om te kijken wat we te bieden hebben op het gebied van fysiotherapie en performance training.

Josette van Toor is momenteel werkzaam bij TeamNL (volleybal dames, turnen dames, basketbal 3×3 dames, curling en boccia), TopSport Amterdam (basketbal mannen en vrouwen), CTO Heerenveen (shorttrack, turnen dames) en is faciliteit van TopSport Flevoland.

Volg mij ook op Social Media