Je bent topsporter en draait misschien al jaren mee op het hoogste niveau. Is er ook dan nog winst te behalen in je voeding? Of ga je eigenlijk alleen met voeding aan de slag wanneer er ‘iets’ niet helemaal lekker loopt? Denk aan specifieke klachten zoals krampen, pijnen, misselijkheid of blessures. Of misschien alleen wanneer je concrete vragen hebt over bijvoorbeeld supplementen. Natuurlijk word ik altijd blij als een sporter met specifieke klachten of vragen bij mij aanklopt. Dan weet ik namelijk ook zeker dat ik daarin kan ondersteunen en dat jij als sporter geholpen bent. Maar ik word minsterns zo blij wanneer hier géén sprake van is, maar wanneer het gaat om de puntjes op de ï te zetten.

Waar moet je dan aan denken?

Ook al presteer je nu al goed, kans is ongeveer 99% dat je nog winst kan halen. Al gaat het om procentjes. En het mooie is dat één procent al het verschil kan maken tussen winst of verlies. “Slechts” 1% sneller op een 400m sprint. “Slechts” 1% sneller reactievermogen in het 16m gebied op het veld of als keeper. “Slechts”1% hoger springen aan het volleybalnet.

Voeding kan voor die ene procent zorgen. En dat zit ‘m vaak in het nemen van de juiste brandstof op het juiste moment. Zo ondersteun je onder andere training effectiviteit en bevorder je het herstel na inspanning. Daarnaast zorgt een juiste energiebalans (input versus output, afgestemd voor jouw doelen) voor een ideale lichaamssamenstelling. Denk aan het optimaliseren van het vetpercentage of het bouwen van functionele spierkracht. En hoe beter je de basisprincipes ondersteunt, hoe beter je kan vlammen tijdens de wedstrijd!

Hoewel ik dus soms hele voedingsgewoontes ombuig om winst te behalen, zit het ‘m soms in hele kleine veranderingen. Net die boterham of banaan even op een ander moment nemen, switchen in de keuze van je product of je voeding beter laten periodiseren met specifieke trainingsdoelen. Want ook die kunnen per training verschillend zijn. Train je voor krachtopbouw? Dan eet je voor krachtopbouw. Train je voor verbetering in sprintsnelheid? Dan eet je voor een intensieve (cardio) training. Tzja, ‘gewoon goed eten’ klinkt altijd zo makkelijk, maar het is soms best een puzzel. Maar wel een leuke en belangrijke!