Als sporter verg je veel van je lichaam. Als topsporter vaak elke dag. Elke dag met je lichaam bezig zijn is dus een pre. Voeding is daarin een belangrijke hoofdpijler. Zo heb je voldoende energie nodig om te kunnen presteren maar ook om vervolgens maximaal te kunnen herstellen. Laatst las ik een mooi interview met Ajax Speler Tadic (bron: Ajax Showtime). Hierin omschreef hij: “Het belangrijkste is dat je elke dag bezig bent met je lichaam, van hoofd tot aan je tenen. En ik zeg bewust elke dag, omdat dit vaak onderschat wordt. Als je het één keer in de week of één keer in de maand doet, bereik je niet wat je kunt bereiken”. En wat mij betreft slaat hij de spijker op z’n kop. Want als topsporter wil je toch ook niets aan het toeval overlaten? Want één ding is zeker: wanneer je alleen goed eet op de dag van de wedstrijd zullen je prestaties nooit maximaal kunnen zijn.

Alles draait dus om het vinden van een juiste balans.
Wanneer die balans niet helemaal op orde is, kan je dat als sporter zijnde zeker merken. Hoe zich dat uit is bij iedereen anders. In de praktijk horen we vaak voorbijkomen:

– Vermoeidheid gedurende de dag of week;
– Vermoeide spieren tijdens of na het trainen;
– Geregeld pijntjes in het lichaam, soms zelfs in toenemende mate;
– Extreme spierpijnen.

Al deze punten zijn concreet merkbaar en meestal gerelateerd aan je voedingspatroon. Neem vermoeide spieren als voorbeeld. Het is logisch dat je bij een lange intensieve training vermoeide spieren kunt krijgen. Maar wist je dat er ook trucjes zijn om dit zoveel mogelijk te beperken en soms zelfs helemaal te elimineren? Wanneer je als sporter geregeld vermoeide spieren hebt, kijken we naar je totale energie-inname en specifiek naar je voedingsinname rondom je training. Krijg je voldoende en de juiste energie binnen voor een training of wedstrijd? Zit er misschien een winstmoment om tijdens de inspanning iets met voeding te doen? Én we kijken naar je herstel na een training. Allemaal belangrijke facetten bij deze klacht. Wanneer jij als sporter met je individuele voedingsadvies aan de slag gaat, zal je al snel verbetering merken.
Zo schreef voetbalster R. van Gool: “tijdens de trainingen voel ik me fitter en merk ik dat ik sneller topprestaties van langere duur achter elkaar kan leveren”.
Ook voetballer J. Molenaar schreef: “mijn uithoudingsvermogen is een stuk beter. Ik kan tijdens sommige trainingen blijven sprinten zonder moe te worden. Heel gekke gewaarwording, maar superfijn”.

Kortom, voeding heeft een grote invloed op je sportprestaties. Merk jij weleens een disbalans tussen je belasting en belastbaarheid? Dan is de kans groot dat voeding een belangrijk puzzelstuk is voor de oplossing!