Het is juni 2020 wanneer ik voetbalster Rosa van Gool aan de telefoon heb. Ze vraagt of ik haar wil helpen met haar voeding. We bespreken de hulpvraag en al snel merk ik dat ik enthousiast word van haar verhaal. Ze heeft heel mooie en concrete doelen én hulpvragen waar ik met alle zekerheid in kan ondersteunen. We plannen de intake en nemen alles door. Rosa blijkt ontzettend gedreven en is klaar om met de persoonlijke adviezen aan de slag te gaan. Hieronder vertelt ze zelf meer over haar traject en wat voeding voor haar betekent. En eerlijk is eerlijk, wat een topper is deze ster!

“Ik ging van drie naar vijf/zes keer per week trainen en was benieuwd of voeding me in dit zware schema kon helpen”

Ik ben Rosa van Gool, 16 jaar en voetbal bij Ajax. Ik heb vorig jaar de overstap gemaakt van voetbalclub Ter Leede naar het Ajax Talententeam. Daarnaast speel ik ook in het Nederlands elftal onder 17.

Vanaf het moment dat ik de overstap naar Ajax maakte, ging ik van drie keer per week trainen, naar vijf/zes keer trainen, inclusief krachttraining. Dit was een grote stap en ik merkte vooral in het begin dat ik het fysiek erg zwaar vond. Ik was benieuwd of voeding me in dit zwaardere schema kon helpen, bijvoorbeeld bij het voorkomen van blessures. Zo vroeg ik mij bijvoorbeeld af of mijn voeding optimaal was voor mijn toegenomen sportintensiteit en of ik daarin verbeteringen kon aanbrengen om de intensievere trainingen vol te houden en topprestaties te kunnen blijven leveren.

Tijdens de trainingen voel ik me fitter en merk dat ik sneller topprestaties achter elkaar kan leveren van langere duur

Ik heb al best veel nuttige presentaties gehad over het juiste gebruik van voeding bij topsport maar ik vond het soms moeilijk om dit concreet toe te passen in mijn eigen topsportschema. Het gaat natuurlijk niet alleen om elke dag goed eten, maar vooral om het afstemmen op wat voor soort training je hebt en wat je voor en na een wedstrijd eet. Josette heeft me bij dit alles goed kunnen helpen. Ze heeft geholpen een voedingsschema op te stellen die past bij mijn trainingsintensiteit, voorkeuren, wedstrijden en mijn lichaamsbouw. Voordat het voedingsschema gemaakt werd heeft ze een test afgenomen waarin duidelijk werd waar de focus moest liggen bij mijn voedingsinname. In mijn geval was dat herstel na inspanning. Daarna ben ik intensief aan de slag gegaan met het verbeteren van mijn voeding met als doel een topprestatie kunnen leveren. Tijdens de trainingen voel ik me fitter en merk dat ik sneller topprestaties achter elkaar kan leveren van langere duur. In vier weken ging ik van een ‘net voldoende’ voor de test naar een top herstel bij de vervolg-test. Voordat ik contact had met Josette wist ik dat voeding impact kon hebben op sportprestaties, maar zo’n grote invloed had ik nooit verwacht.

Rosa van Gool