Heb je er wel eens bij stil gestaan dat wanneer je iets “nieuws” wilt beginnen (lees: je doelen wilt bereiken), er ook iets moet eindigen? Bijvoorbeeld je denkwijze, gewoontes, valkuilen en patronen. Vanzelfsprekend kan dat aardig lastig zijn. Maar groei vindt nou eenmaal niet plaats in je comfortzone. Graag deel ik vijf tips om je te helpen bij het implementeren van jou versie 2.0.

“bepaal hoe graag je jouw doelen wilt bereiken en welk cijfer je scoort voor je motivatie”

Tip 1: visualiseer je doelen.
Het is essentieel om te weten wat je wilt gaan bereiken voordat je start. Vraag jezelf af waar je nu staat en waar je heen wilt. De volgende stap is om jezelf af te vragen waarom je die doelen zet. Wat gaat het je opleveren? Het ‘wat’ en ‘waarom’ zijn key. Probeer hier bij stil te staan en dit te visualiseren. De laatste stap is door een eerlijk cijfer te geven hoe graag je jouw doelen wilt gaan bereiken (schaal 0-10). Groots dromen en jezelf uitdagen in de doelen mag natuurlijk maar zorg er wel voor dat je doelen realistisch zijn.

Tip 2: overtuiging
Als je weet wat je doelen zijn, is het tijd voor stap twee: overtuiging. Welk cijfer (0-10) geef jij jezelf voor de overtuiging dat je jouw doel gaat bereiken?
Bij veel mensen is de score van de overtuiging tot het behalen van de doelen lager dan de motivatie om het doel te behalen. Maar dat is toch eigenlijk gek? Want als je er niet óntzettend van overtuigd bent dat je je doelen gaat behalen – ondanks dat je dit écht wilt – ga je er dan wel hard voor werken? Ben je dan bereid om uit je comfortzone te stappen?
Vaak is de score lager vanwege eerdere ervaringen waarbij het behalen van doelen niet gelukt is. Maar klaar zijn om te werken voor je doelen in combinatie met de juiste tools en kennis is cruciaal voor het behalen van je doelen. Scoor je dus lager op de overtuiging dan op de motivatie, evalueer dan voor jezelf waarom het eerder niet is gelukt.
Scoor je hetzelfde (of hoger) dan je motivatie? Dan ben je helemaal klaar om de mouwen op te stropen!

Tip 3: ken je zwaktes en valkuilen
Het identificeren van je zwakke punten en valkuilen zijn belangrijke inzichten. Eerlijke maar kritische feedback naar jezelf durven geven over het proces is belangrijk. Want als je deze punten niet (her)kent bij jezelf, kun je dan veranderen?
Het kennen van je valkuilen betekent natuurlijk niet dat je ze niet mag hebben. Dat je heldere doelen hebt opgesteld betekent immers niet dat je een robot geworden bent. Je leert er alleen anders mee om te gaan. En dat levert héél véél zelfvertrouwen op.

Tip 4: evalueer, schaaf bij en sta stil
Ondanks dat we weten dat het opstellen van duidelijke doelen belangrijk is, is het ook belangrijk om met tussendoelen te werken. Zeker wanneer je uiteindelijke doel wat verder weg ligt (qua tijd of waar je startpunt is in bijvoorbeeld prestatie of fysieke progressie). Probeer geregeld stil te staan bij wat je al bereikt hebt. Evalueer tussentijds over hoe het gaat. Ben je tevreden? Time to celebrate en er even bij stil te staan. Genieten hoort ook van het proces. Nog niet helemaal tevreden? Wees dan opbouwend kritisch naar jezelf waar je nog wat kan bijschaven. Met de nadruk op opbouwend. Want jezelf negatief toespreken of verwijten makem heeft geen zin.

Tip 5: doe het met de juiste mensen
Doelen bereiken is behoorlijk lastig wanneer je dit helemaal alleen doet. Door tenminste twee mensen in je directe omgeving te hebben met wie je erover kunt praten is de kans groter dat je jouw doelen gaat bereiken. Evaluatiemomenten kan je delen, evenals de troste momenten. Deze mensen vormen je “support”. En misschien hebben wel mensen in je omgeving dezelfde doelen? Soms is het ook gemakkelijker om samen naar een doel te werken dan alleen.
Daarnaast kan het raadzaam zijn om de juiste experts om je heen te verzamelen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat als je 100% zeker weet dat de juiste weg bewandelt, je er harder voor gaat. Hoe fijn is het om zeker te weten dat je trainingsschema goed in elkaar zit? Dat je fysio ervoor zorgt dat je risico op blessures en pijntjes laag blijft? En dat je voeding aansluit bij je trainingsarbeid én je doelen. Dat je doelen meetbaar gemaakt kunnen worden en dat je je doelen gaat bereiken. Dat je dus niet alleen voor motivatie een dikke tien scoort, maar ook voor de overtuiging.