Als sporter stel je doelen. Je wilt het maximale uit jezelf halen. Je wilt winnen en de beste zijn. En bovenal train je daar kei- en keihard voor. Dat is waar voeding om de hoek komt kijken. Voeding kan er niet voor zorgen dat je talent krijgt en ook niet dat je minder hard hoeft te trainen voor het behalen van je doelen. Voeding kan er wel voor zorgen dat je kan winnen. Winnen in iedere training. Winnen door jezelf de maximale benodigde energie te geven om een laserscherpe focus te hebben. Om er alles uit te halen wat erin zit om vervolgens je lichaam te voeden voor een optimaal herstel. Door de juiste balans te krijgen in je koolhydraten, eiwitten en vetten zorg je ervoor dat je energievoorraden weer worden aangevuld en je spieren zich herstellen.

Welke verhouding je nodig hebt hangt af van je lichaamssamenstelling, type sport en de intensiteit van je trainingen. Vergeet daarbij ook zeker niet je persoonlijke doel. Wil je altijd “ready to perform” zijn? Dan heb je andere behoeften dan wanneer je probeert je lichaamssamenstelling te veranderen. Ook is de kans zeer groot dat je voedingsstrategie er niet het gehele jaar hetzelfde uitziet. Rondom je wedstrijdseizoen is je behoefte misschien anders dan in je rustperiode. We noemen dat ‘periodiseren’.

Belangrijk dus om op zoek te gaan naar wat jouw lijf nodig heeft. Hoewel goed en gezond eten voor iedereen belangrijk is, is voeding altijd individueel bepaald. Onthoud, winnen doe je door te eten. Door je lijf te voeden. Winnen doe je niet door jezelf restricties op te leggen in producten en voedingsstoffen. Zorg voor je lijf, je fundament. Je lijf is tenslotte de basis van alles.