Het is natuurlijk een heel onzekere tijd voor ons allemaal. Veel van ons werken vanuit huis of zijn aan het knallen op de werkvloer omdat we ze héél hard nodig hebben (dank!). Veel sporters kunnen niet meer (volledig) trainen. Maar voor eenieder geldt dat we, ook in deze situatie, goed bezig kunnen zijn met onze fitheid. Want hoe meer je nu met je fitheid bezig bent, hoe gemakkelijker je straks weer je trainingen kan oppakken.

Maar dat roept bij mij ook gelijk een paar vragen op. Want het overgrote deel van de Nederlanders zijn emotie/ en/of vervelingeters. Misschien herken je jezelf hier wel in. Dat je vanuit een bepaalde angst of negatieve gevoelens steeds naar de koelkast loopt? Of uit verveling naar die ene lade waar al het lekkers in ligt? En als je er dan eenmaal aan begint, tsja…dan is het moeilijk maat houden!

De volgende stap is dat veel mensen een innerlijk conflict krijgen en in standje “baalmodus” gaan. Baalmodus dat ze toch aan de verleidingen hebben toegegeven. Zonde!

Want bedenk even dat eten jouw emotie niet oplost. Heb je minder negatieve gevoelens na het eten? Misschien voor even maar de kans is aanwezig dat je daarna juist meer negatieve gevoelens hebt (de baalmodus). En heb je minder verveling wanneer je hebt gegeten? Daar is het antwoord natuurlijk ‘nee’ op. Snaaien lost verveling niet op. En het zorgt er ook niet voor dat je straks weer volledig fit je trainen kan hervatten.

Probeer dus voordat je naar de keuken loopt even stil te staan waarom je wilt eten en of eten dan echt de oplossing is. Vraag jezelf af of je je er ook op langere termijn beter door gaat voelen, of dat het alleen voor die paar minuten een verzadigde mind geeft. Het vergt een andere denkwijze om er op deze manier mee om te gaan. En dat is natuurlijk best even lastig in het begin maar juist nu is het een mooie kans om hiermee aan de slag te gaan. Houd je doelen voor ogen en bedenk welke acties jij komende periode gaat nemen om je doelen te bereiken. Positief denken helpt!

Komende dagen zal ik op mijn Instagram stories meer tips delen over je mindset en voeding + veel mega verantwoorde snacks die je wel kunt pakken als tussendoortjes (en ook nog eens bijdragen aan je gezondheid en immuunsysteem!).