Balen! Een blessure… wat nu? Naar de fysio natuurlijk! Een logische en essentiële stap. Maar wat nou als je zelf ook de regie hebt over jouw revalidatietraject?

Een blessure is natuurlijk uitermate vervelend. Afhankelijk van de blessure kan het behoorlijk pijnlijk zijn en soms langdurig revalidatieproces worden. Logisch dus dat je zo snel mogelijk weer wilt herstellen. Maar heb je er ook al eens bij stilgestaan dat het niet alleen belangrijk is om snel te herstellen, maar vooral ook om sterk te herstellen?

Het klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar hoe sterker een blessure herstelt, hoe fitter je terugkomt én hoe kleiner de kans op een terugkerende blessure. Voldoende rust en een goede fysiotherapeut doen wonderen. Maar onderschat de kracht van goede voeding zeker niet!

Voeding is de essentie van celdeling. Dat betekent dat voeding ervoor zorgt dat er sterke, nieuwe cellen gevormd kunnen worden in het lichaam. Sterker nog, zonder eiwitten en vitamine C kan er überhaupt geen celdeling plaatsvinden. Wanneer er nieuwe cellen gevormd kunnen worden, kan het beschadigde weefsel ook sterk genezen.

Noodzakelijk dus om je voeding aan te passen zodra de blessure is ontstaan. Maar wat en hoeveel je precies nodig hebt, hangt af van je “eerdere” voedingspatroon, type sport en natuurlijk het type blessure.  Het is te kort door de bocht om te zeggen dat iedereen met een blessure dezelfde voedingsbehoefte heeft. Immers, ook zonder blessure zijn er verschillende voedingsbehoeften.

Enkele punten die van belang zijn om rekening mee te houden:

  • Is jouw energieverbruik veranderd? Oftewel, train je minder of helemaal niet, dan moet je energie-inname daarop worden aangepast om gewichtstoename te beperken;
  • Is jouw eiwit-inname, kwaliteit van eiwitten en timing hiervan op orde? Wanneer je geblesseerd bent, wil je niet alleen zo sterk mogelijk genezen, maar ook je spiermassa zoveel mogelijk behouden. Eiwitten helpen je hiermee. Hiervoor geldt niet, hoe meer hoe beter. Er is ergens een optimum voor jouw lichaam;
  • Is je voedingsstatus op orde? Afhankelijk van het type en de ernst van de blessure is het belangrijk om je voedingsstatus op peil te houden. Een sterk immuunsysteem doet wonderen!

Daarnaast is het goed om je te realiseren dat je energie behoefte aan het begin van een blessure waarschijnlijk anders is dan wanneer je intensief aan het optrainen bent. Je energieverbruik verandert in deze periode, maar ook de fysieke behoefte van voedingsstoffen.

Kortom, voeding doet véél voor je revalidatietraject Het is niet voor niets dat ik vanaf het begin van mijn carrière de samenwerking met fysiotherapeuten heb opgezocht (lees hier het blog over peesklachten in samenwerking met de fysiotherapeuten van VB). Keer op keer laten we in de praktijk de meerwaarde van de intensieve samenwerking tussen sporter, fysiotherapeut en sportdiëtist zien en stemmen we het gehele traject op elkaar af.