02

sep 2019

Work for it!

Je kan natuurlijk je doelen visualiseren en hopen dat je deze gaat bereiken, of je stippelt een route uit hoe je er gaat komen. Stap 1 is om je doelen helder voor ogen te hebben. Waar wil je naar toe werken? Zijn dat de Olympische spelen? Een hardloopwedstrijd? Een NK, EK of WK? You name it! Natuurlijk tellen niet alleen de grote doelen. Kleine(re) doelen tellen ook en zijn minstens zo belangrijk.

Stap 2 is om op te schrijven welke factoren nodig zijn om je doelen te bereiken. Denk hierbij dus aan alles wat eraan bijdraagt om je doelen te bereiken, evenals alles wat je in de weg zit. Items als voldoende rust, slaap en voeding zijn van belang bij gezondheid en sportieve doelen. Maar het kunnen ook zaken zijn zoals de juiste sportkleding, sportmaatjes, coach, trainingsschema’s en werk-sport balans. Alles kan, als het maar jouw acties zijn!

Als je dat helder hebt kan je aan de slag! De kans is groot dat ‘voeding’ in jouw lijstje met to do’s voorkomt. Voeding maakt of breekt tenslotte het lijf en geeft je dus energie en zorgt voor de benodigde herstel binnen een sportief doel. En hoe je daarmee vervolgens aan de slag gaat is aan jou.

Ik zie helaas veel mensen die op internet van alles opzoeken. Internet staat vol met informatie, maar meestal niet de juiste. En als het al de juiste is, weet je ook niet of dit precies voor jou van toepassing is. Valkuil hierbij is dat er een kans bestaat dat je er hard mee aan de slag gaat, maar dit precies niets voor je doet. Dat is natuurlijk zonde van je effort en tijd! Mijn advies is dus altijd, kies voor de juist expert die samen met jou aan de slag gaat. Gericht op jou als persoon. Wat je ook kiest, doe dit bewust! Your choice, but work for it!