De drie tips voor de marathon

Geschreven door Josette van Toor

december 1, 2019

Gefeliciteerd!

Je hebt je ingeschreven om een marathon te gaan lopen. Misschien je eerste, misschien niet. Maar hoe dan ook zorg je ervoor dat je op tijd begint met trainen. Je maakt een plan en zorgt voor het juiste schoeisel. Maar heb je ook al eens over je voeding nagedacht? Wat heb je nodig? En wanneer begin je om hiervoor een plan te maken én dit te gaan testen? Want een paar uur lopen zonder een juist voedingsplan is vragen om problemen. Terwijl de oplossing al bestaat!

Drie belangrijke tips in de voorbereiding naar een marathon:

1) Wat is jouw doel? Een PR lopen, of over de finish komen met een grote glimlach? Denk hierover na want dat beïnvloedt zeker jouw voedingsstrategie

2) Begin op bij tijds met testen van sportvoeding en drinken om te kijken wat voor jou goed bevalt. Het aanbod is groot en het is gemakkelijk om in alle producten te verdwalen. Zorg dat je tenminste 3 maanden van te voren start met testen van producten zodat je niks aan het toeval overlaat!

3) Zorg ervoor dat je een plan gaat opstellen aan de hand van jouw doelen én het event. Is het in de zomer en wordt het warm? Voldoende drinken is een must! Veel hoogteverschillen in het parcours? Dan is je energieverbruik mogelijk anders en vergt dit een aanpassing. Ken jouw strategie én test deze uitvoerig.

Wellicht zijn deze blogs ook interessant voor jou:

Voeding voor voetbalsters

Voeding voor voetbalsters

“Ik ging van drie naar vijf/zes keer per week trainen en was benieuwd of voeding me in dit zware schema kon helpen”

Super snelle Bean Sandwich

Wil je een super snelle en verantwoorde lunch? Zo eentje die je letterlijk inpakt en meeneemt voor 'on the go'? Kan...

Een topsport ontbijt maak je zo

Het ontbijt geeft je de gehele ochtend energie en levert belangrijke voedingsstoffen. Tenminste, wanneer je het juiste...