Als sportdiëtist een training analyseren… waarom?

Geschreven door Josette van Toor

april 24, 2019

Waarom een training analyseren als sportdiëtist super waardevol is!

Regelmatig ben ik aanwezig bij trainingen van individuele sporters en teamtrainingen. Ik krijg dan meer dan eens de vraag wat ik in deze tijd precies doen. Tijd voor uitleg!
Als eerste vind ik het ontzettend leuk om bij een training te kijken. Enthousiasme en fanatisme zijn volop aanwezig en je leert een sporter (of team) op een andere manier kennen. Dat is belangrijk voor de band die je met iemand kan opbouwen. Voeding is namelijk “slechts” een van de puzzelstukjes in de carrière van een sporter, maar trainingen zijn minstens zo belangrijk. Die twee combineren is dus misschien wel hét sleutelwoord in een juiste begeleiding.

Daarnaast is het ontzettend waardevol om trainingen te analyseren. Ik ben ervan overtuigd dat je pas op niveau kan werken met een sporter wanneer je de sport door en door kent. Denk hierbij aan de intensiteit van een training, welke energiesystemen er worden gebruikt en onder welke omstandigheden er wordt getraind. Zijn die omstandigheden hetzelfde als bij wedstrijden? En gelden daar dan dezelfde voedingsstrategieën? Zo zit bijvoorbeeld een shorttrack training heel anders in elkaar dan de kortere maar explosieve piekmomenten van een wedstrijddag. Ook kunnen verschillende posities het verschil maken in zowel wedstrijd- als trainingsverband. Want heeft een spits hetzelfde nodig als een middenvelder? En een libero als een spelverdeler?

Als laatste is de training de uitgelezen kans om wat testen te doen. Zo meet ik regelmatig lichaamsgewicht voor en na een training én de gedronken hoeveelheid vocht om te bepalen of er voldoende gedronken wordt. Hierop kunnen we dan later weer reflecteren. Ook dient dit ter observatie of de sporter de gegeven adviezen goed in de praktijk kan brengen. Zo kun je snel schakelen.

Kortom een onwijs leuk, belangrijk en zeer waardevol leermoment!

Wellicht zijn deze blogs ook interessant voor jou:

Voeding voor voetbalsters

Voeding voor voetbalsters

“Ik ging van drie naar vijf/zes keer per week trainen en was benieuwd of voeding me in dit zware schema kon helpen”

Super snelle Bean Sandwich

Wil je een super snelle en verantwoorde lunch? Zo eentje die je letterlijk inpakt en meeneemt voor 'on the go'? Kan...

Een topsport ontbijt maak je zo

Het ontbijt geeft je de gehele ochtend energie en levert belangrijke voedingsstoffen. Tenminste, wanneer je het juiste...